Grupa docelowa:
Kadra Menedżerska
Cele szkolenia:
Celem podstawowym szkolenia jest praktyczny aspekt pracy menedżerskiej, pozwalający wyznaczać i realizować cele w organizacji, z uwzględnieniem podstawowego zakresu czynności menedżerów.
Uczestnicy szkolenia dowiedzą się:
- Jak budować i wzmacniać autorytet
- Jak organizować pracę na stanowiskach menedżerskich
- Jakie narzędzia zarządzania wspomagają pracę współczesnych menedżerów
Uczestnicy szkolenia nabędą umiejętności:
- Planowania procesów związanych z zarządzaniem
- Stosowania narzędzi współczesnego menedżera
- Efektywnego komunikowania się z zespołem
Uczestnicy uświadomią sobie:
- Jak stosując narzędzia menedżerskie realizować cele organizacji
- W jaki sposób właściwe zarządzanie wpływa na efektywność zespołu
- Jaki wpływ na zarządzanie ma obowiązująca w organizacji kultura organizacyjna
Program szkolenia:
1. Menedżer w organizacji – Autorytet menedżera
Ćwiczenie: Film – uczestnicy analizują sceny z filmu pod kątem budowania autorytetu, a
następnie w trakcie panelu dyskusyjnego wskazują na obszary, szczególnie ważne z punktu
widzenia budowania autorytetu menedżera.
- Autorytet menedżera i jego wpływ na efektywność zespołu
- Pojęcie autorytetu
- Funkcje i atrybuty autorytetu
- Funkcje menedżerskie a zadania przywódcy
2. Doskonalenie umiejętności kierowniczych
Ćwiczenie: Wieża – uczestnicy otrzymują do realizacji zadanie, które realizować będą w różnych rolach zespołowych.
- Model Herseya i Blancharda
- Zarządzanie sytuacyjne i jego wpływ na efektywność zespołu
- Dopasowanie stylu kierowania do dojrzałości zespołu
Test „Przywództwo sytuacyjne a efektywność zespołu.”
3. Rola menedżera w budowaniu zespołu
Ćwiczenie „Brygada antyterrorystyczna” – celem podstawowym ćwiczenia będzie przeanalizowanie zachowań przywódczych pod silną presją oraz omówienie procesu grupowego i roli menedżera na tle tegoż procesu.
- Wizja zespołu
- Grupa a zespół
- Etapy formowania się zespołu
- Ustalanie relacji w zespole
- Ocena potencjału zespołu i dostosowanie do niego stylu zarządzania
- Czego mogę się spodziewać po pracownikach i zespole (role grupowe, SWOT zespołu)
Case studies: trudne przypadki z pracownikami – uczestnicy szkolenia analizują trudne przypadki z własnego podwórka, a następnie dopasowują adekwatne do sytuacji reakcje.
4. Komunikacja w zarządzaniu zespołem
- Znaczenie komunikacji pionowej i poziomej w organizacji
- Komunikowanie wizji i celu
- „Kretowisko”, czyli bariery w komunikacji zespołowej i sposoby ich eliminowania
Ćwiczenie „Moje expose” – uczestnicy otrzymają zadanie wygłoszenia krótkiego expose przed nowo przyjętymi pracownikami.
5. Jak budować efektywność pracy zespołu?
Panel dyskusyjny: Zadania zespołowe, jako specyficzny rodzaj celu
- Ocena możliwości wykonania zadań
- Organizowanie pracy zespołu
- Angażowanie zespołu w życie organizacji
6. Delegowanie zadań
Ćwiczenie: „Problemy Marcina z delegowaniem – uczestnicy analizują studium przypadku
dotyczące błędów i ich konsekwencji w obszarze delegowania zadań.
- Kontrola realizacji zadań i egzekwowanie wymagań stawianych przed pracownikami
- Wpływ zakończenia zadania na motywację do pracy
- Badanie przyczyn niepowodzeń
- Delegowanie a odpowiedzialność
Ćwiczenie: warsztat symulacyjny – delegowanie w praktyce.
7. Efektywna komunikacja podstawowym narzędziem szefa.
- Ocenianie podwładnych (pozytywne informacje zwrotne, negatywne informacje zwrotne, komunikaty typu TY i typu JA)
- Komunikacja asertywna w kontakcie z pracownikami
- Dobry przepływ informacji w grupie pracowników
Warsztat praktyczny: Specyficzne sytuacje komunikacyjne (zebrania z pracownikami, komunikacja z pracownikiem a komunikacja z zespołem)
8. Rozwój osobisty przywódcy
- Źródła autorytetu menedżera
- Autodiagnoza własnych umiejętności liderskich
Ćwiczenie: Określenie obszarów indywidualnego rozwoju
9. Podsumowanie szkolenia
- Błędy w kierowaniu i ich konsekwencje
- Zebranie najlepszych praktyk
- Zadania na przyszłość
10. FOLLOW UP
- Uczestnicy pracują na własnych problemach zdefiniowanych od ostatniego szkolenia
- Definiują problemy, a następnie omawiają, w jaki sposób sobie z nimi poradzili
- Trener udziela informacji zwrotnej
PROPONOWANE METODY SZKOLENIOWE:
Celem zwiększenia zaangażowania uczestników, proponujemy zastosowanie aktywnych metod treningowych, pozwalających na zwiększenie efektu przyswajania wiedzy.
- Techniki niekonwencjonalne
– gry symulacyjne z udziałem uczestników,
– case study / studia przypadku,
– ćwiczenia indywidualne i zespołowe,
- Dyskusje problemowe pozwalające na
– odzwierciedlenie własnych zachowań z przeprowadzonych ćwiczeń,
– skuteczne wykorzystanie osiągnięć wypracowanych na treningu.
- Wykład / prezentacja
- prezentacja zagadnień z dyskusją problemową – aktywny kontakt z uczestnikami poprzez wspólne odnoszenie się do zagadnień merytorycznych