Cel szkolenia: Celem szkolenia jest kompleksowe wzmocnienie kluczowych umiejętności menedżerskich i interpersonalnych osób pełniących funkcje mistrzów produkcji oraz brygadzistów w firmie. Uczestnicy po zakończeniu programu będą potrafili:
Skutecznie zarządzać zespołem
– rozumieć i wykorzystywać zasady zarządzania przez kontrakt, SWOT oraz metody delegowania zadań;
– wzmacniać autorytet wynikający z roli, wiedzy i osobowości;
Pełnić rolę lidera i motywatora
– stosować narzędzia motywacyjne (teorie Maslowa i Herzberga, feedback) w codziennych relacjach z podwładnymi;
– wykorzystywać indywidualny plan rozwoju do podnoszenia efektywności własnej i zespołu;
Komunikować się z wysoką skutecznością
– aktywnie słuchać, zadawać pytania i budować porozumienie dzięki technikom 5W1H, transakcyjnej analizy zachowań i językowi proaktywnemu;
– przełamywać bariery komunikacyjne oraz prowadzić symulacje perswazji;
Rozwiązywać konflikty i radzić sobie z trudnymi zachowaniami
– identyfikować źródła i etapy konfliktu, stosować modele Gordona i TWI;
– zarządzać zachowaniami trudnych pracowników, rozdzielając postawę od człowieka;
Kreować atmosferę współpracy i ciągłego doskonalenia
– budować zespół poprzez ćwiczenia integracyjne i scenariusze sytuacyjne;
– opracować konkretne zadania i dalsze kroki rozwojowe do realizacji po szkoleniu.
Dzięki realizacji tego celu mistrzowie i brygadziści zyskają pewność siebie w roli liderów, umocnią swój autorytet oraz nabędą narzędzia pozwalające na efektywną pracę z zespołem, co przełoży się na zwiększenie produktywności i zaangażowania pracowników w firmie.
Program szkolenia:
Dzień I
- Rozpoczęcie:
o Przedstawienie prowadzącego i uczestników.
o Kwestie organizacyjne, omówienie programu i zasad współpracy.
o Omówienie podstawowych zasad zarządzania poprzez kontrakt.
o Początkowe ćwiczenie: Budowanie zespołu - Rola i obowiązki mistrza i brygadzisty jako kierowników zespołu:
o Analiza SWOT w kontekście zarządzania zespołem.
o Identyfikacja pięciu ról mistrza i brygadzisty oraz wynikających z nich zadań.
o Poszukiwanie wyjątkowych kompetencji, czyli poszukiwanie „Supermana z nad Wisły”. - Mistrz i brygadzista jako przywódcy w zespole:
o Wartość zarządzania a przewodzenia.
o Przywództwo jako diament.
o Metoda 5W1H i 5 x Dlaczego w codziennej pracy mistrza i brygadzisty.
o Indywidualny plan rozwoju. - Budowanie autorytetu w zespole:
o Poczucie wartości i wpływu.
o Kluczowe czynniki budowania autorytetu.
o Autorytet wynikający z roli, wiedzy i osobowości.
o Doświadczenie Milgrama – wnioski.
o Wykorzystywanie prostych metod wpływu – scenki sytuacyjne. - Skuteczna komunikacja jako podstawa skutecznego kierowania:
o Test stylu komunikacji.
o Zadanie
o Wnioski i wskazówki do dalszej pracy. - Narzędzia skutecznej komunikacji interpersonalnej:
o Aktywne słuchanie w zarządzaniu zespołem.
o Zadanie symulacyjne: „Historia pewnego zwierzęcia” – perswazja i przekonywanie.
o Zasada „przewodzić znaczy pytać” – ćwiczenie na forum.
o Rozważanie barier komunikacyjnych i sposobów ich przezwyciężania.
o Analiza transakcyjna Bernea – bycie dorosłym w relacjach.
o Trening komunikacji: Język proaktywny vs. reaktywny – scenki sytuacyjne.
Dzień II - Motywacja – Kluczowa rola i zadania kierownika zespołu:
o Definicja motywacji.
o Rodzaje motywacji.
o Teorie motywacji wg Maslowa i Herzberga.
o Przykłady teorii motywacji w praktyce. - Delegowanie zadań i udzielanie informacji zwrotnej jako narzędzia motywacji:
o Rozważanie znaczenia delegowania.
o 6 kroków delegowania zadań i uprawnień.
o Rola informacji zwrotnej (Feedback).
o Praktyczne narzędzia do pracy z podwładnymi. - Rozwiązywanie konfliktów:
o Test diagnozujący umiejętność rozwiązywania konfliktów.
o 6 kroków wg Gordona.
o 4 kroki wg TWI. - Praca z tzw. „Trudnymi podwładnymi”:
o Analiza, że to zachowania, a nie ludzie są trudni.
o Źródła negatywnego zachowania.
o Typowe problemy i zachowania.
o Praktyczne manuale mistrza i brygadzisty. - Podsumowanie i wnioski:
o Zadania do wykonania po szkoleniu.
o Indywidualny plan rozwoju.
o Wydawanie certyfikatów uczestnictwa.