Doskonalenie kompetencji osobistych mistrzów produkcji i brygadzistów.

Cel szkolenia: Celem szkolenia jest kompleksowe wzmocnienie kluczowych umiejętności menedżerskich i interpersonalnych osób pełniących funkcje mistrzów produkcji oraz brygadzistów w firmie. Uczestnicy po zakończeniu programu będą potrafili:
Skutecznie zarządzać zespołem
– rozumieć i wykorzystywać zasady zarządzania przez kontrakt, SWOT oraz metody delegowania zadań;
– wzmacniać autorytet wynikający z roli, wiedzy i osobowości;
Pełnić rolę lidera i motywatora
– stosować narzędzia motywacyjne (teorie Maslowa i Herzberga, feedback) w codziennych relacjach z podwładnymi;
– wykorzystywać indywidualny plan rozwoju do podnoszenia efektywności własnej i zespołu;
Komunikować się z wysoką skutecznością
– aktywnie słuchać, zadawać pytania i budować porozumienie dzięki technikom 5W1H, transakcyjnej analizy zachowań i językowi proaktywnemu;
– przełamywać bariery komunikacyjne oraz prowadzić symulacje perswazji;
Rozwiązywać konflikty i radzić sobie z trudnymi zachowaniami
– identyfikować źródła i etapy konfliktu, stosować modele Gordona i TWI;
– zarządzać zachowaniami trudnych pracowników, rozdzielając postawę od człowieka;
Kreować atmosferę współpracy i ciągłego doskonalenia
– budować zespół poprzez ćwiczenia integracyjne i scenariusze sytuacyjne;
– opracować konkretne zadania i dalsze kroki rozwojowe do realizacji po szkoleniu.
Dzięki realizacji tego celu mistrzowie i brygadziści zyskają pewność siebie w roli liderów, umocnią swój autorytet oraz nabędą narzędzia pozwalające na efektywną pracę z zespołem, co przełoży się na zwiększenie produktywności i zaangażowania pracowników w firmie.

Program szkolenia:

Dzień I

  1. Rozpoczęcie:
    o Przedstawienie prowadzącego i uczestników.
    o Kwestie organizacyjne, omówienie programu i zasad współpracy.
    o Omówienie podstawowych zasad zarządzania poprzez kontrakt.
    o Początkowe ćwiczenie: Budowanie zespołu
  2. Rola i obowiązki mistrza i brygadzisty jako kierowników zespołu:
    o Analiza SWOT w kontekście zarządzania zespołem.
    o Identyfikacja pięciu ról mistrza i brygadzisty oraz wynikających z nich zadań.
    o Poszukiwanie wyjątkowych kompetencji, czyli poszukiwanie „Supermana z nad Wisły”.
  3. Mistrz i brygadzista jako przywódcy w zespole:
    o Wartość zarządzania a przewodzenia.
    o Przywództwo jako diament.
    o Metoda 5W1H i 5 x Dlaczego w codziennej pracy mistrza i brygadzisty.
    o Indywidualny plan rozwoju.
  4. Budowanie autorytetu w zespole:
    o Poczucie wartości i wpływu.
    o Kluczowe czynniki budowania autorytetu.
    o Autorytet wynikający z roli, wiedzy i osobowości.
    o Doświadczenie Milgrama – wnioski.
    o Wykorzystywanie prostych metod wpływu – scenki sytuacyjne.
  5. Skuteczna komunikacja jako podstawa skutecznego kierowania:
    o Test stylu komunikacji.
    o Zadanie
    o Wnioski i wskazówki do dalszej pracy.
  6. Narzędzia skutecznej komunikacji interpersonalnej:
    o Aktywne słuchanie w zarządzaniu zespołem.
    o Zadanie symulacyjne: „Historia pewnego zwierzęcia” – perswazja i przekonywanie.
    o Zasada „przewodzić znaczy pytać” – ćwiczenie na forum.
    o Rozważanie barier komunikacyjnych i sposobów ich przezwyciężania.
    o Analiza transakcyjna Bernea – bycie dorosłym w relacjach.
    o Trening komunikacji: Język proaktywny vs. reaktywny – scenki sytuacyjne.
    Dzień II
  7. Motywacja – Kluczowa rola i zadania kierownika zespołu:
    o Definicja motywacji.
    o Rodzaje motywacji.
    o Teorie motywacji wg Maslowa i Herzberga.
    o Przykłady teorii motywacji w praktyce.
  8. Delegowanie zadań i udzielanie informacji zwrotnej jako narzędzia motywacji:
    o Rozważanie znaczenia delegowania.
    o 6 kroków delegowania zadań i uprawnień.
    o Rola informacji zwrotnej (Feedback).
    o Praktyczne narzędzia do pracy z podwładnymi.
  9. Rozwiązywanie konfliktów:
    o Test diagnozujący umiejętność rozwiązywania konfliktów.
    o 6 kroków wg Gordona.
    o 4 kroki wg TWI.
  10. Praca z tzw. „Trudnymi podwładnymi”:
    o Analiza, że to zachowania, a nie ludzie są trudni.
    o Źródła negatywnego zachowania.
    o Typowe problemy i zachowania.
    o Praktyczne manuale mistrza i brygadzisty.
  11. Podsumowanie i wnioski:
    o Zadania do wykonania po szkoleniu.
    o Indywidualny plan rozwoju.
    o Wydawanie certyfikatów uczestnictwa.