Zasady antydyskryminacyjne w praktyce.

Cel szkolenia: Wsparcie i/lub praca z osobami narażonymi na dyskryminację ze względu na cechy prawnie chronione, ze szczególnym uwzględnieniem dyskryminacji ze względu na orientację seksualną

Program szkolenia:

DYSKRYMINACJA

1. Analiza prawna pojęcia dyskryminacji bezpośredniej i pośredniej.

2. Omówienie kryteriów dyskryminacyjnych: płeć, wiek, wiara, światopogląd.

3. Omówienie kryteriów ze względu na orientację seksualną.

4. Pojęcie molestowania i molestowania seksualnego.

5. Skutki prawne naruszenia zasady równego traktowania: odszkodowanie, skarga do PIP.

6. Realizacja prawa do jednakowego wynagrodzenia za pracę.

MOBBING

1. Pojęcie mobbingu – prawna i społeczna historia zjawiska.

2. Prawna definicja mobbingu – analiza prawna poszczególnych jej części.

3. Cechy mobbingu:

uporczywość,

długotrwałość,

pojęcie nękania i zastraszania,

poniżanie lub ośmieszanie pracownika,

izolowanie lub wyeliminowanie pracownika z zespołu współpracowników.

4. Analiza efektów lobbingu

5. Postać mobbera – sprawcy mobbingu:

kto może zostać mobberem – cechy charakterystyczne,

sylwetka mobbera,

przyczyny działań mobbingowych.

6. Ofiara mobbingu:

kto może zostać ofiarą mobbingu?

sylwetka ofiary.

7. Metody zapobiegania mobbingowi:

zasady mediacji, praktyki i procedury antymobbingowe.

8. Prawne konsekwencje stosowania praktyk mobbingowych.

NARUSZENIE DÓBR OSOBISTYCH

1. Ochrona godności pracowniczej.

2. Przeniesienie pracownika na inne stanowisko a naruszenie jego dóbr osobistych.

3. Badanie trzeźwości pracownika, a dobra osobiste.

4. Granice krytyki pracodawcy. 5. Powstrzymywanie się przez pracownika od wykonywanej pracy – kiedy można?