Cel szkolenia: Wsparcie i/lub praca z osobami narażonymi na dyskryminację ze względu na cechy prawnie chronione, ze szczególnym uwzględnieniem dyskryminacji ze względu na orientację seksualną
Program szkolenia:
DYSKRYMINACJA
1. Analiza prawna pojęcia dyskryminacji bezpośredniej i pośredniej.
2. Omówienie kryteriów dyskryminacyjnych: płeć, wiek, wiara, światopogląd.
3. Omówienie kryteriów ze względu na orientację seksualną.
4. Pojęcie molestowania i molestowania seksualnego.
5. Skutki prawne naruszenia zasady równego traktowania: odszkodowanie, skarga do PIP.
6. Realizacja prawa do jednakowego wynagrodzenia za pracę.
MOBBING
1. Pojęcie mobbingu – prawna i społeczna historia zjawiska.
2. Prawna definicja mobbingu – analiza prawna poszczególnych jej części.
3. Cechy mobbingu:
uporczywość,
długotrwałość,
pojęcie nękania i zastraszania,
poniżanie lub ośmieszanie pracownika,
izolowanie lub wyeliminowanie pracownika z zespołu współpracowników.
4. Analiza efektów lobbingu
5. Postać mobbera – sprawcy mobbingu:
kto może zostać mobberem – cechy charakterystyczne,
sylwetka mobbera,
przyczyny działań mobbingowych.
6. Ofiara mobbingu:
kto może zostać ofiarą mobbingu?
sylwetka ofiary.
7. Metody zapobiegania mobbingowi:
zasady mediacji, praktyki i procedury antymobbingowe.
8. Prawne konsekwencje stosowania praktyk mobbingowych.
NARUSZENIE DÓBR OSOBISTYCH
1. Ochrona godności pracowniczej.
2. Przeniesienie pracownika na inne stanowisko a naruszenie jego dóbr osobistych.
3. Badanie trzeźwości pracownika, a dobra osobiste.
4. Granice krytyki pracodawcy. 5. Powstrzymywanie się przez pracownika od wykonywanej pracy – kiedy można?