Aspekty psychologiczne pomocy osobom starszym i z niepełnosprawnością.

Cel szkolenia:
Celem szkolenia jest nabycie wiedzy min. z zakresu : komunikacja z osobami starszymi, świat osób starszych, ich problemy oraz integracja społeczna; radzenia sobie ze stresem, obniżonym nastrojem i problemami zdrowotnymi podeszłego wieku; budowanie poczucia własnej wartości osób starszych. Podstawowym celem szkolenia jest pogłębienie wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych słuchaczy w szerokim obszarze pracy z osobami w wieku podeszłym, specyfiki funkcjonowania człowieka w wieku podeszłym, podstawowych problemów z jakimi zmaga się senior oraz jego potrzeb w obszarze psychospołecznego funkcjonowania. Zadaniem szkolenia jest wyposażenie uczestników w wiedzę na temat roli opiekuna w życiu seniora, w wiedzę na temat obciążeń osób starszych i odpowiedzialności opiekuna oraz potrzeby seniora w obszarze opieki, pielęgnacji i wsparcia.

Program szkolenia:

  1. KOMUNIKACJA Z OSOBAMI STARSZYMI
    Świadome i efektywne budowanie relacji społecznych.
    Rozwijanie konkretnych kompetencji społecznych w celu efektywnego wejścia w nowe relacje społeczne.
    Wspólne wyznaczenie kierunków współpracy.
    Wspieranie w procesie zmian związanych z wiekiem i stanem zdrowia beneficjentów.
    Określenie zasobów osobowościowych uczestników, mocne i słabe strony, analiza możliwości, zasoby indywidualne i środowiskowe w ramach opieki nad osobami starszymi.
    Poznanie i przećwiczenie technik automotywacyjnych mobilizujących do działania i zwiększonego podejmowania aktywności społeczno – zawodowej.
    Określenie i analiza postaw życiowych sprzyjających sukcesom i porażkom – warsztat podejmowania nowych ról w życiu społecznym.
    Budowanie poczucia własnej wartości, komunikacji społecznej opartej na asertywności, obrony przed manipulacją – ćwiczenia komunikacyjne w grupie, analiza przypadków i in.
    Poznanie sposobów podtrzymywania pozytywnego nastawienia i wiary we własne siły.
  2. SYTUACJA SPOŁECZNA I PROBLEMY OSÓB STARSZYCH
    Zagrożenie wykluczeniem społecznym.
    Negatywne skojarzenia i stereotypy.
    Poczucie niskiego statusu społecznego.
    Trudne warunki bytowe.
    Problemy zdrowotne związane z wiekiem.
    Ograniczenie kontaktu z rodziną – rola „babci” i „dziadka” na odległość (emigracja dzieci i wnuków).
    Brak zaplecza rodzinnego.
    Trudny transfer i komunikacja międzypokoleniowa z uwagi na szybki postęp technologiczny.
    Radzenie sobie „syndromem pustego gniazda” a w nim między innymi: zapomniane pasje, ukryte talenty, kontakty ze starymi znajomymi, dalszą rodziną, sąsiadami.
  3. INTEGRACJA W GRUPIE I W SPOŁECZEŃSTWIE
    Integracja uczestników w formie psychodramy pt. „seniorzy dla świata”.
    Trening umiejętności interpersonalnych – jak nawiązać pozytywne relacje ze starszymi osobami. Co mamy bezcennego? Co możemy dać starszym osobom? Skarby dojrzałej osobowości – czym starsi mogą się dzielić? Dlaczego jesteśmy im bardzo potrzebni?
    Wzrost poczucia własnej wartości, oswojenie ze zmianą np. odejściem na emeryturę, odejściem dzieci z domu, chorobą i in.).
  4. STANY LĘKOWE
    Objawy stanów lękowych: nadmierna potliwość, bóle w klatce piersiowej i głowie, przyspieszone bicie serca, nudności, wymioty i in.
    Prezentacja i praktyczne zastosowanie technik radzenia sobie ze stresem, trudnymi emocjami takimi jak: zniechęcenie, niepewność, lęk, obniżony nastrój, złość, poczucie winy, osamotnienia i odrzucenia i in.
    Zasady radzenia sobie ze stresem, obniżonym nastrojem i zaburzeniami zdrowotnymi w wieku senioralnym.
    Pamięć i równowaga emocjonalna – ćwiczenia aktywizujące pamięć i umysł – techniki zapamiętywania, ćwiczenia usprawniające umysł.
    Reguły zdrowego emocjonalnego stylu życia, czyli jak zadbać i utrzymać na długo równowagę emocjonalną.
    Budowanie poczucia własnej wartości osób starszych.
    Upór – przyczyny, formy wyrażania uporu, postawy opozycyjno – agresywne.
    Budowania motywacji do działania i wyznaczanie nowych, konstruktywnych celów życiowych.
    Techniki relaksacyjne dla osób starszych.