W ostatnich latach prawo podatkowe w obszarze CIT i PIT podlegało licznym zmianom. Niektóre ze zmian bardziej, inne mniej, dotykały branżę budowlaną oraz deweloperską. Dlatego też zdecydowaliśmy się na przygotowanie szkolenia „uszytego na miarę” dla branży deweloperskiej oraz budowlanej i zebraliśmy zagadnienia, które powszechnie występują u podatników działających w tych sektorach gospodarki. Dzięki uczestnictwu w szkoleniu macie Państwo szansę na poznanie, zaktualizowanie oraz usystematyzowanie wiedzy dedykowanej konkretnej grupie podatników. Co ważne, zagadnienia nie są omawiane wyłącznie w kontekście omówienia „co się zmieniło”, lecz całych bloków zagadnień, z uwzględnieniem zaistniałych zmian. Takie kompleksowe spojrzenie z pewnością ułatwi poruszanie się w meandrach podatkowych rozliczeń podmiotów z branży deweloperskiej i budowlanej.
Korzyści:
- zapoznanie się z kluczowymi dla branży budowlanej i deweloperskiej zagadnieniami
w podatkach dochodowych - materiały szkoleniowe, które przydadzą Ci się w przyszłości
- praktyczne przykłady i wskazówki
- zrozumiały język
- interaktywna formuła – możliwość zadawania pytań
Dla kogo:
- właściciele firm
- główne księgowe oraz pracownicy działów księgowych firm
- pracownicy biur rachunkowych
- wolne zawody (radcowie prawni, adwokaci)
- inne osoby chcące poszerzyć swoją wiedzę i umiejętności
Program szkolenia
- Faktury sprzedaży – rozliczenie:
- moment powstania przychodu moment rozpoznania przychodu – całkowite i częściowe wykonanie usługi budowlanej, etapy budowy, protokół zdawczo – odbiorczy, przejściowe świadectwo płatności, usługi realizowane w okresach rozliczeniowych,
- sprzedaż lokalu – umowa przedwstępna, zaliczka, protokół, akt notarialny, umowa przyrzeczenia – data powstania przychodu podatkowego,
- przedpłaty/zaliczki/zadatki – moment powstania przychodu podatkowego,
- odsetki, zasądzone koszty sądowe, odszkodowania, kary umowne – zasady rozpoznawania przychodu kasowo,
- wykonawstwo zastępcze/datio in solutum,
- transakcje barterowe,
- świadczenie usług w ramach generalnego wykonawstwa i podwykonawstwa, konsorcjum, umowy wspólnego przedsięwzięcia, kaucja gwarancyjna – moment rozpoznania przychodu,
- refakturowanie – moment powstania przychodu.
- faktury z tytułu usług powtarzających się w walucie obcej,
- faktury kalkulowane na podstawie roboczogodzin,
- wysokość przychodu,
- faktury sprzedaży w walucie obcej.
- Faktury korygujące sprzedaż – rozliczenie:
- korekty in minus,
- korekty zbiorcze in minus,
- korekty in minus w walucie obcej,
- korekty zbiorcze in minus w walucie obcej,
- korekty in plus,
- korekty zbiorcze in plus,
- korekty in plus w walucie obcej,
- korekty zbiorcze in plus w walucie obcej.
- Faktury zakupu – rozliczenie:
- koszty pośrednie i bezpośrednie,
- koszty na przełomie roku podatkowego – moment ujęcia,
- refakturowanie – problematyka rozpoznania kosztów uzyskania przychodów,
- rozliczenie kosztów przez konsorcjanta, podwykonawcę, lidera konsorcjum,
- realizacja kontraktu budowlanego, roboty w toku – szczególny rodzaj kosztu, identyfikacja momentu rozpoznania kosztów uzyskania przychodów,
- kary umowne, odszkodowania – jak sobie z nimi poradzić i uniknąć wyłączenia z kosztów uzyskania przychodów?
- szczególne rodzaje kosztów – wykonanie zastępcze, odpłatne zajęcie pasa drogowego, przebudowa drogi publicznej, wycinka drzew i krzewów, infrastruktura wod – kan i energetyczna,
- faktury zakupowe w walucie obcej.
- Faktury korygujące zakup – rozliczenie:
- korekty in minus,
- korekty zbiorcze in minus,
- korekty in minus w walucie obcej,
- korekty zbiorcze in minus w walucie obcej,
- korekty in plus,
- korekty zbiorcze in plus,
- korekty in plus w walucie obcej,
- korekty zbiorcze in plus w walucie obcej.
- Wybrane zagadnienia dotyczące zakupów krajowych:
- skutki uchybienia limitu dla rozliczeń bezgotówkowych,
- skutki uchybienia obowiązkowi zapłaty na rachunek z tzw. „białej listy podatników VAT”,
- skutki uchybienia obowiązkowemu MPP,
- skutki uchybienia nadchodzącym limitom sprzedaży B2C (np. zaliczki przy umowach przedwstępnych przeksięgowane potem na należność główną).
- Ulga na złe długi w podatkach dochodowych:
- ulga na złe długi po stronie wierzycieli:
- kiedy można skorzystać?
- mechanika ulgi,
- obniżanie na podstawie obliczenia zaliczki,
- raportowanie w zeznaniu rocznym,
- zapłata przez dłużnika części lub całości po dokonanym obniżeniu,
- ulga na złe długi po stronie dłużników:
- termin na dokonanie obniżenia,
- terminy covidowe i niecovidowe,
- raportowanie obniżenia,
- zapłata po uprzednim obniżeniu.
- Tzw. „ukryte dywidendy” od dnia 1 stycznia 2023 r.:
- skutki podatkowe „ukrytych dywidend” dla nabywcy świadczeń,
- czym są ukryte dywidendy?
- kategoria bezwzględna ukrytych dywidend,
- kategorie preferowane ukrytych dywidend,
- zwiększenie znaczenia rynkowości świadczeń,
- problematyka wynajmu nieruchomości, maszyn, sprzętu podmiotom powiązanym – ukryta dywidenda,
- jak zarządzać zagadnieniem świadczeń pomiędzy podmiotami powiązanymi, aby zredukować ryzyko
w obszarze „ukrytych dywidend”?
- Finansowanie zewnętrzne – limit zaliczenia kosztów finansowania:
- finansowanie od podmiotów powiązanych i niepowiązanych,
- koszty objęte ograniczeniami,
- dopuszczalne limity,
- nowy wzór ustalania limitu,
- skutki przekroczenia limitów,
- skutki dla podmiotów korzystających z finansowania zewnętrznego.
- Nabycie usług od pomiotów zagranicznych – skutki w obszarze WHT:
- outsourcing personelu,
- usługi projektowe, doradcze,
- pożyczki,
- licencje, wzory przemysłowe, know-how,
- leasing maszyn/sprzętów,
- najem, dzierżawa,
- polska firma jako płatnik podatku u źródła,
- stawka krajowa WHT,
- rola umów o unikaniu podwójnego opodatkowania,
- przegląd stawek obniżonych/zwolnień na przykładzie 3 wybranych UPO,
- kiedy można stosować stawki obniżone/zwolnienia z UPO?
- limit 2 mln zł rocznie – o co chodzi?
- raportowanie i rozliczenie WHT.