CIT i PIT w branży budowlanej i deweloperskiej
w 2022 r.

W ostatnich latach prawo podatkowe w obszarze CIT i PIT podlegało licznym zmianom. Niektóre ze zmian bardziej, inne mniej, dotykały branżę budowlaną oraz deweloperską. Dlatego też zdecydowaliśmy się na przygotowanie szkolenia „uszytego na miarę” dla branży deweloperskiej oraz budowlanej i zebraliśmy zagadnienia, które powszechnie występują u podatników działających w tych sektorach gospodarki. Dzięki uczestnictwu w szkoleniu macie Państwo szansę na poznanie, zaktualizowanie oraz usystematyzowanie wiedzy dedykowanej konkretnej grupie podatników. Co ważne, zagadnienia nie są omawiane wyłącznie w kontekście omówienia „co się zmieniło”, lecz całych bloków zagadnień, z uwzględnieniem zaistniałych zmian. Takie kompleksowe spojrzenie z pewnością ułatwi poruszanie się w meandrach podatkowych rozliczeń podmiotów z branży deweloperskiej i budowlanej.

Korzyści:

  • zapoznanie się z  kluczowymi dla branży budowlanej i deweloperskiej zagadnieniami
    w podatkach dochodowych
  • materiały szkoleniowe, które przydadzą Ci się w przyszłości
  • praktyczne przykłady i wskazówki
  • zrozumiały język
  • interaktywna formuła – możliwość zadawania pytań

Dla kogo:

  • właściciele firm
  • główne księgowe oraz pracownicy działów księgowych firm
  • pracownicy biur rachunkowych
  • wolne zawody (radcowie prawni, adwokaci)
  • inne osoby chcące poszerzyć swoją wiedzę i umiejętności

Program szkolenia

  1. Faktury sprzedaży – rozliczenie:
  • moment powstania przychodu moment rozpoznania przychodu – całkowite i częściowe wykonanie usługi budowlanej, etapy budowy, protokół zdawczo – odbiorczy, przejściowe świadectwo płatności, usługi realizowane w okresach rozliczeniowych,
  • sprzedaż lokalu – umowa przedwstępna, zaliczka, protokół, akt notarialny, umowa przyrzeczenia – data powstania przychodu podatkowego,
  • przedpłaty/zaliczki/zadatki – moment powstania przychodu podatkowego,
  • odsetki, zasądzone koszty sądowe, odszkodowania, kary umowne – zasady rozpoznawania przychodu kasowo,
  • wykonawstwo zastępcze/datio in solutum,
  • transakcje barterowe,
  • świadczenie usług w ramach generalnego wykonawstwa i podwykonawstwa, konsorcjum, umowy wspólnego przedsięwzięcia, kaucja gwarancyjna – moment rozpoznania przychodu,
  • refakturowanie – moment powstania przychodu.
  • faktury z tytułu usług powtarzających się w walucie obcej,
  • faktury kalkulowane na podstawie roboczogodzin,
  • wysokość przychodu,
  • faktury sprzedaży w walucie obcej.
  1. Faktury korygujące sprzedaż – rozliczenie:
  • korekty in minus,
  • korekty zbiorcze in minus,
  • korekty in minus w walucie obcej,
  • korekty zbiorcze in minus w walucie obcej,
  • korekty in plus,
  • korekty zbiorcze in plus,
  • korekty in plus w walucie obcej,
  • korekty zbiorcze in plus w walucie obcej.
  1. Faktury zakupu – rozliczenie:
  • koszty pośrednie i bezpośrednie,
  • koszty na przełomie roku podatkowego – moment ujęcia,
  • refakturowanie – problematyka rozpoznania kosztów uzyskania przychodów,
  • rozliczenie kosztów przez konsorcjanta, podwykonawcę, lidera konsorcjum,
  • realizacja kontraktu budowlanego, roboty w toku – szczególny rodzaj kosztu, identyfikacja momentu rozpoznania kosztów uzyskania przychodów,
  • kary umowne, odszkodowania – jak sobie z nimi poradzić i uniknąć wyłączenia z kosztów uzyskania przychodów?
  • szczególne rodzaje kosztów – wykonanie zastępcze, odpłatne zajęcie pasa drogowego, przebudowa drogi publicznej, wycinka drzew i krzewów, infrastruktura wod – kan i energetyczna,
  • faktury zakupowe w walucie obcej.
  1. Faktury korygujące zakup – rozliczenie:
  • korekty in minus,
  • korekty zbiorcze in minus,
  • korekty in minus w walucie obcej,
  • korekty zbiorcze in minus w walucie obcej,
  • korekty in plus,
  • korekty zbiorcze in plus,
  • korekty in plus w walucie obcej,
  • korekty zbiorcze in plus w walucie obcej.
  1. Wybrane zagadnienia dotyczące zakupów krajowych:
  • skutki uchybienia limitu dla rozliczeń bezgotówkowych,
  • skutki uchybienia obowiązkowi zapłaty na rachunek z tzw. „białej listy podatników VAT”,
  • skutki uchybienia obowiązkowemu MPP,
  • skutki uchybienia nadchodzącym limitom sprzedaży B2C (np. zaliczki przy umowach przedwstępnych przeksięgowane potem na należność główną).
  1. Ulga na złe długi w podatkach dochodowych:
  • ulga na złe długi po stronie wierzycieli:
  • kiedy można skorzystać?
  • mechanika ulgi,
  • obniżanie na podstawie obliczenia zaliczki,
  • raportowanie w zeznaniu rocznym,
  • zapłata przez dłużnika części lub całości po dokonanym obniżeniu,
  • ulga na złe długi po stronie dłużników:
  • termin na dokonanie obniżenia,
  • terminy covidowe i niecovidowe,
  • raportowanie obniżenia,
  • zapłata po uprzednim obniżeniu.
  1. Tzw. „ukryte dywidendy” od dnia 1 stycznia 2023 r.:
  • skutki podatkowe „ukrytych dywidend” dla nabywcy świadczeń,
  • czym są ukryte dywidendy?
  • kategoria bezwzględna ukrytych dywidend,
  • kategorie preferowane ukrytych dywidend,
  • zwiększenie znaczenia rynkowości świadczeń,
  • problematyka wynajmu nieruchomości, maszyn, sprzętu podmiotom powiązanym – ukryta dywidenda,
  • jak zarządzać zagadnieniem świadczeń pomiędzy podmiotami powiązanymi, aby zredukować ryzyko
    w obszarze „ukrytych dywidend”?
  1. Finansowanie zewnętrzne – limit zaliczenia kosztów finansowania:
  • finansowanie od podmiotów powiązanych i niepowiązanych,
  • koszty objęte ograniczeniami,
  • dopuszczalne limity,
  • nowy wzór ustalania limitu,
  • skutki przekroczenia limitów,
  • skutki dla podmiotów korzystających z finansowania zewnętrznego.
  1. Nabycie usług od pomiotów zagranicznych – skutki w obszarze WHT:
  • outsourcing personelu,
  • usługi projektowe, doradcze,
  • pożyczki,
  • licencje, wzory przemysłowe, know-how,
  • leasing maszyn/sprzętów,
  • najem, dzierżawa,
  • polska firma jako płatnik podatku u źródła,
  • stawka krajowa WHT,
  • rola umów o unikaniu podwójnego opodatkowania,
  • przegląd stawek obniżonych/zwolnień na przykładzie 3 wybranych UPO,
  • kiedy można stosować stawki obniżone/zwolnienia z UPO?
  • limit 2 mln zł rocznie – o co chodzi?
  • raportowanie i rozliczenie WHT.

Masz pytania? Skontaktuj się z nami

44-207 Rybnik, ul. Majątkowa 11A

+48 690 960 480

zpoplawska@businessadvisory.pl




    Zapisz się do newslettera

    Chcesz otrzymywać najświeższe informacje na temat organizowanych szkoleń? Zapisz się do newslettera!