VAT  w wewnątrzwspólnotowym obrocie towarowym (z rozbudowaną częścią warsztatową).

Szkolenie online

Polskie firmy sukcesywnie rozwijają sprzedaż na rynkach europejskich, w szczególności wewnątrzunijnym. Rosnące wolumeny sprzedaży będące efektem tej ekspansji przekładają się na zwiększenie ryzyk podatkowych związanych z rozliczeniami VAT w wewnątrzwspólnotowym obrocie towarowym.

Celem niniejszego szkolenia jest kompleksowe i praktyczne omówienie rozliczeń w obszarze podatku VAT związanych z wewnątrzwspólnotowymi dostawami towarów oraz wewnątrzwspólnotowymi nabyciami towarów. Pozwoli to na weryfikację procesów ewidencyjno-rozliczeniowych w zakresie podatku VAT zdarzeń gospodarczych zachodzących w Państwa firmach (firmach Państwa Klientów), ewentualne korekty oraz redukowanie ryzyk w przyszłości.

Szkolenie posiada rozbudowaną część warsztatową, w ramach których uczestnicy, na otrzymanych wcześniej arkuszach, rozwiązują przygotowane zadania. Następnie każde z zadań jest omawiane przez trenera. Pozwala to na wykształcenie praktycznych umiejętności w obszarze rozliczeń transakcji WDT i WNT.

Korzyści:

  • kompleksowe przedstawienie kluczowych aspektów w zakresie towarowych transakcji wewnątrzwspólnotowych
  • rozbudowana część warsztatowa
  • przejrzyste i proste omówienie nadchodzących zmian
  • aktualna praktyka sądów administracyjnych oraz organów podatkowych,
  • praktyczne przykłady i wskazówki,
  • zrozumiały język,
  • maksymalnie interaktywna formuła, w tym pełna swoboda zadawania pytań.

Dla kogo:

  • właściciele firm
  • dyrektorzy finansowi
  • główne księgowe
  • pracownicy działów księgowych firm
  • pracownicy biur rachunkowych
  • inne osoby chcące poszerzyć swoją wiedzę i umiejętności

Program szkolenia:

Część I. Wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

  1. identyfikowanie WDT:
  • transakcyjne WDT,
  • nietransakcyjne WDT,
  • wywóz własnego towaru – kiedy WDT?
  • problematyka montażu na miejscu – kiedy ma wpływ na identyfikację WDT?
  • przerwa transporcie/przeładunek/ulepszenia towarów, a rozpoznanie WDT,
  • dostawy do magazynów kontrahenta albo do magazynów zewnętrznych przy granicy,
  1. obowiązek podatkowy w WDT:
  • data wystawienia FV i jej znaczenie,
  • brak wystawienia FV, a obowiązek podatkowy,
  • faktura wystawiona po terminie,
  • towar pierwotnie przemieszczony w celu uszlachetnienia w UE przeznaczony do powrotu – zmiana decyzji i sprzedaż towaru w państwie uszlachetniania – jaki ma to wpływ na moment powstania obowiązku podatkowego?
  • zaliczkowanie WDT,
  • czy do zaliczkowania WDT należy wystawić FV?
  • INTERCOMES, a moment powstania obowiązku podatkowego (EXW, FCA, DAP, CIP, CPT),
  1. podstawa opodatkowania:
  • wynagrodzenie należne vs wynagrodzenie otrzymane,
  • kiedy koszty transportu „wchodzą” do podstawy opodatkowania?
  • koszty transportu: jedna czy dwie pozycje na fakturze i jaki ma to wpływ?
  • koszty transportu, a INTERCOMES,
  • refakturowanie kosztów transportu,
  • transakcje w walucie obcej – przeliczanie na potrzeby ustalania podstawy opodatkowania
  • WDT, a faktury korygujące in minus,
  • WDT, a faktury korygujące in plus,
  • Faktury korygujące w walucie obcej,
  1. stosowanie stawki 0%:
  • wymogi dokumentacyjne,
  • transport własny vs transport odbiorcy,
  • dokumentowanie w odniesieniu do konkretnych INTERCOMES (EXW, FCA, DAP, CIP, CPT),
  • korzystanie z domniemania wywozu na podstawie Rozporządzenia 282/2011 – do których transakcji znajdzie ono zastosowanie?
  • przepisy krajowe vs unijne domniemanie wywozu,
  • brak dokumentów w ustawowym terminie – jak rozliczyć i czy można „odzyskać” VAT?

Część II. Wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów.

  1. identyfikowanie WNT:
  • transakcyjne WNT,
  • nietransakcyjne WNT,
  • przywóz uprzednio wywiezionego własnego towaru – kiedy WDT?
  • problematyka montażu w Polsce – kiedy identyfikować WNT?
  • przerwa transporcie/przeładunek/ulepszenia towarów, a rozpoznanie WNT,
  • dostawy kontrahenta do magazynów polskiego podatnika poza granicami PL albo do magazynów zewnętrznych poza granicami PL, a WNT,
  1. obowiązek podatkowy w WNT:
  • data wystawienia FV i jej znaczenie,
  • brak wystawienia FV, a obowiązek podatkowy,
  • faktura wystawiona/doręczona po terminie,
  • towar pierwotnie przemieszczony w celu uszlachetnienia w Polsce przeznaczony do powrotu – zmiana decyzji i sprzedaż towaru w Polsce – jaki ma to wpływ na moment powstania obowiązku podatkowego?
  • zaliczkowanie WNT,
  • INTERCOMES, a moment powstania obowiązku podatkowego (EXW, FCA, DAP, CIP, CPT),
  1. podstawa opodatkowania:
  • wynagrodzenie należne vs wynagrodzenie otrzymane,
  • kiedy koszty transportu „wchodzą” do podstawy opodatkowania?
  • koszty transportu: jedna czy dwie pozycje na fakturze i jaki ma to wpływ?
  • koszty transportu, a INTERCOMES,
  • refakturowanie na polskiego podatnika kosztów transportu,
  • transakcje w walucie obcej – przeliczanie na potrzeby ustalania podstawy opodatkowania,
  • WNT, a faktury korygujące in minus,
  • WNT, a faktury korygujące in plus,
  • faktury korygujące w walucie obcej,
  1. VAT naliczony z tytułu WNT:
  • wpływ podstawy opodatkowania na wysokość VATu naliczonego,
  • jaką stawkę rozpoznać?
  • podstawa w walucie obcej, a wysokość VATu naliczonego,
  • moment realizacji prawa do odliczenia,
  • prawo do odliczenia w przypadku otrzymania FV po terminie/braku otrzymania FV,
  • korekta in minus, a VAT naliczony,
  • korekta in plus, a VAT naliczony.

Część III. Transakcje z wykorzystaniem magazynów call-off stock:

  1. korzyści związane ze stosowaniem procedury call-off stock,
  2. co to jest magazyn stockowy?
  3. kiedy „przesunięcie” towaru nie spowoduje powstania obowiązkowego i rozliczenia VAT?
  4. moment powstania obowiązku podatkowego,
  5. wymóg „rotacji” towaru na magazynie,
  6. powrotne przemieszczenie jako ucieczka przed VAT,
  7. ewidencja sprzedawcy, ewidencja nabywcy i ewidencja prowadzącego magazyn,
  8. raportowanie: informacja podsumowująca oraz JPK,
  9. magazyny depozytowe w obrocie krajowym vs magazyny call-off stock,
  10. obowiązki podatników korzystających z tej procedury.

Część IV. Transakcje łańcuchowe:

  1. znaczenie ustalenia miejsca świadczenia na potrzeby VAT,
  2. pojęcie transakcji łańcuchowej,
  3. podstawowe zasady rozliczania transakcji w ramach transakcji łańcuchowej,
  4. transakcja „ruchoma” i „nieruchoma” – dlaczego to takie ważne?
  5. podmiot pośredniczący: rola, identyfikacja,
  6. „przerzucenie” transakcji ruchomej na kolejny podmiot,
  7. najczęściej stosowane INTERCOMES w obrocie wewnątrzwspólnotowym i ich znaczenie dla transakcji łańcuchowych:
  8. EXW,
  9. FCA,
  10. DAP,
  11. CIP,
  12. CPT,
  13. podmiot 1 w łańcuchu:
  14. EXW,
  15. FCA,
  16. DAP,
  17. CIP,
  18. CPT,
  19. podmiot 2 w łańcuchu:
  20. EXW,
  21. FCA,
  22. DAP,
  23. CIP,
  24. CPT,
  25. kiedy INTERCOMES stosowane przed podmiot 2 w łańcuchu wobec podmiotu 3 (finalnego nabywcy) mają znaczenie dla podmiotu 1?
  26. błędne rozliczenie transakcji łańcuchowej – VAT 46%?

Część V. Transakcje łańcuchowe – część warsztatowa:

  1. case study 1: identyfikacja transakcji łańcuchowej spośród zaprezentowanych transakcji,
  2. case study 2: identyfikacja podmiotu pośredniczącego w przykładowym łańcuchu dostaw,
  3. case study 3: w trakcie warsztatu rozwiążemy zadanie z trzema podmiotami realizującymi transakcje w oparciu o INTERCOMES EXW, FCA, DAP,
  4. case study 4: w trakcie warsztatu rozwiązanie drugie zadanie z trzema podmiotami realizującymi transakcje w oparciu o INTERCOMED EXW, FCA, DAP,
  5. case study 5: w trakcie warsztatu rozwiążemy zadanie z czterema podmiotami realizującymi transakcje w oparciu o INTERCOMES EXW, FCA, DAP.

Część VI. Wewnątrzwspólnotowe transakcje trójstronne:

  1. przedstawienie problemu na przykładzie wraz ze sposobami rozliczenia,
  2. wpływ INTERCOMES EXW, FCA, DAP, CIP, CPT dla wewnątrzwspólnotowych transakcji trójstronnych,
  3. skutki wewnątrzwspólnotowej transakcji trójstronnej dla: podmiotu 1, podmiotu 2 i podmiotu 3,
  4. wewnątrzwspólnotowa transakcja trójstronna uproszczona:
  5. istota rozwiązania,
  6. wymogi niezbędne do jej stosowania
  7. rozliczenie i raportowanie procedury uproszczonej przez podmiot 1 (z perspektywy polskiego podatnika),
  8. rozliczenie i raportowanie procedury uproszczonej przez podmiot 2 (z perspektywy polskiego podatnika),
  9. rozliczenie i raportowanie procedury uproszczonej przez podmiot 3 (z perspektywy polskiego podatnika).

case study 6: w trakcie warsztatu rozwiążemy zadanie z trzema podmiotami realizującymi transakcje trójstronne w oparciu o INTERCOMES EXW, FCA, DAP.

Masz pytania? Skontaktuj się z nami

44-207 Rybnik, ul. Majątkowa 11A

+48 690 960 480

zpoplawska@businessadvisory.pl




    Zapisz się do newslettera

    Chcesz otrzymywać najświeższe informacje na temat organizowanych szkoleń? Zapisz się do newslettera!